computer-80d38ec8-605c-4c2b-bd5d-ec3d69d3399a.jpg
PGB Wet langdurige zorg 30-10-2018

Budgethouder en zorgkantoor tevreden over nieuw PGB Portaal

Samen met minister Hugo De Jonge (VWS) en directeur Aline Molenaar van Per Saldo bracht algemeen directeur Petra van Holst van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) een werkbezoek aan de gemeente Westland om meer te weten te komen over de ervaringen met de pilot voor het nieuwe PGB Portaal. Die zijn positief, zo bleek uit een peiling onder de budgethouders en hun zorgverleners. Ook het zorgkantoor, dat de PGB-regeling uitvoert, is tevreden over deze eerste versie van een nieuw digitaal platform. ZN sprak met budgethouder Wendy Koedoot, die voor haar zoon Vincent (19) een PGB beheert en met Marja Krabbendam, medewerker van de afdeling PGB van Zorgkantoor DSW.

Met het nieuwe PGB Portaal is het voor budgethouders makkelijker om de PGB-administratie zoals zorgovereenkomsten of facturen te verwerken. “Ik vind het geweldig, dit portaal,“ zegt budgethouder Wendy Koedoot wiens zoon zwakbegaafd en autistisch is (‘en nog veel meer’) en daarom vier verschillende zorgverleners heeft. “Mijn agenda is net een bijbel; tipex is mijn beste vriend. Het grootste voordeel voor mij is dat ik nu per maand een planning kan maken en budget daaraan kan koppelen. Dat is echt heel fijn. Straks in december is altijd weer veel extra drukte, waar mijn zoon heftig op reageert. Ik heb dan extra budget nodig. Met het nieuwe portaal kan ik dat nu al beheren.”

Sneller
Voor zorgkantoren en zorgverleners biedt het PGB Portaal de mogelijkheid om zelf de zorgbeschrijvingen (welke zorg er geleverd wordt) en zorgovereenkomsten (de financiële afspraken tussen zorgverlener en budgethouder) goed te keuren, zonder tussenkomst van de Sociale Verzekerings Bank (SVB). Marja Krabbendam van Zorgkantoor DSW: “Voorheen deden wij de controle op de zorgbeschrijvingen en de SVB die op de zorgovereenkomsten. Dan moesten we wachten op akkoord van de SVB. Nu houden we dat in eigen hand, waardoor het veel sneller gaat. Het scheelt zo één tot twee weken.“ Ook de uitbetaling van facturen kan nu veel sneller. “Zeker als mensen een factuur of declaratie indienen, dan is het binnen 1 á 2 dagen betaald aan de zorgverlener. Daarnaast kunnen budgethouders en zorgverleners nu ook zien wat de status van een betaling is. Wij hebben dat overzicht nu zelf ook, voorheen liep dat via de SVB.”

Eerste versie
Het portaal wordt gebouwd door zorgverzekeraar DSW en wordt later ondergebracht bij een nog op te richten organisatie, waarin gemeenten en zorgkantoren een leidende rol krijgen. Budgethouders en hun zorgverleners van zorgkantoor DSW en de gemeente Westland maken vanaf juni gebruik van van het PGB Portaal. In het totaal gaat het om ongeveer 1.300 budgethouders en hun 3.500 zorgverleners. Het gaat om een eerste versie van het PGB Portaal waarbij de komende tijd steeds meer functionaliteiten worden toegevoegd. “Bij de bouw van het PGB Portaal is er goed naar ons geluisterd. We hebben veel input geleverd en dat werd dan verwerkt in het systeem,” zegt Marja Krabbendam die vanaf het begin nauw betrokken was bij de pilot. Wendy Koedoot zit in de klankbordgroep en heeft dezelfde ervaring: “Mijn op- en aanmerkingen worden echt verwerkt. Ik vond het bijvoorbeeld lastig om in de site de juiste contactpersoon te vinden als ik vragen had. Dan moest ik weer een nieuw tabblad openen. Dat heb ik aangegeven en nu staan de blokken met contactgegevens direct beschikbaar op de pagina.”

Gebruiksgemak
Onder de deelnemende budgethouders en zorgverleners is onlangs een peiling gehouden over het gebruik. Daaruit blijkt dat het nieuwe systeem een 7.5 krijgt voor gebruiksgemak. Tweederde van de respondenten vindt het invoeren, wijzigen en verwerken van de administratie nu makkelijk of zeer makkelijk. Veertig procent geeft aan dat het systeem hen attendeerde op de invoer van foute  informatie. Ruim tachtig procent vindt dat de juistheid en snelheid van uitbetalen goed tot zeer goed is. Als verbeterpunt wordt de verwerking van de declaraties met specificatie per dag genoemd. Een deel van de budgethouders heeft aangegeven dit als meer werk te ervaren. Marja Krabbendam ziet wel dat mensen het soms nog lastig vinden om bijvoorbeeld een factuur in te dienen. “Maar we kunnen nu ook op afstand met hen meekijken en ze via de telefoon helpen, dat is heel handig.”

Vervolg
De komende periode wordt het PGB Portaal doorontwikkeld en op basis van de resultaten van diverse testen door partijen, zal de pilot gevolgd worden door invoering van het PGB Portaal bij een aantal nieuwe gemeenten en/of zorgkantoren en hun budgethouders. Wendy Koedoot heeft nu al geen aanvullende wensen meer voor het portaal en heeft de zorg rond haar zoon nu, mede dankzij het PGB-portaal, beter in de hand. “Ik ben weer iets meer gaan werken. Ik werk nu twee en een halve dag op een praktijkschool. Het mooie is dat ik het zo kan regelen dat ik hem ‘s ochtends in de taxi help en om kwart over vijf 's middags weer thuis ben om hem op te vangen.”