overleg gesprek, internetformaat-2769835a-1289-4c68-a2a4-bc1e7a65ba6e.jpg
Geestelijke gezondheidszorg 13-06-2019

Gespreksleidraad voor afspraken in de contractering 2020 over terugdringen wachttijden GGZ

Zorgverzekeraars Nederland, GGZ Nederland en MEER GGZ hebben een gespreksleidraad ontwikkeld om goede afspraken te maken in de contractering 2020 over het terugdringen van wachttijden in de GGZ. Doel is dat aanbieders en verzekeraars concrete afspraken maken, zodat in 2020 de wachttijden significant dalen.

Hiervoor is een goede dialoog nodig. Als uitgangspunten hiervoor hebben partijen een aantal thema’s benoemd, die als handreiking kunnen dienen bij dit gesprek:

1.            De cliënt/patiënt direct op de juiste plek

2.            Voorkom over- en onderbehandeling

3.            Zorg voor wachtlijstbegeleiding

4.            Vergroot de beschikbare capaciteit

5.            Maak afspraken over inhoud en financiën

Guus van Bork, die namens Zorgverzekeraars Nederland de gespreksleidraad mede heeft opgesteld: “Het is geen afvinklijst waarop contractpartners elkaar gaan uitvragen of controleren. In dialoog wordt bepaald op welke onderdelen winst is te behalen en waar (extra) op wordt ingezet.”

De gespreksleidraad is verzonden aan de leden van ZN, GGZ NL en MeerGGZ en hier te bekijken.