Image-1-cadec8f6-af08-4708-b607-0ee60c20c58b.jpg
Zorgverzekering 04-05-2020

Aanvragen continuïteitsbijdrage mogelijk vanaf 15 mei a.s.

Vanaf 15 mei a.s. kunnen zorgaanbieders, die zorg leveren die vergoed wordt vanuit de basisverzekering of een aanvullende verzekering, een maandelijkse continuïteitsbijdrage aanvragen. Met de continuïteitsbijdrage-regeling zorgen zorgverzekeraars ervoor dat zorgaanbieders in deze moeilijke tijd het hoofd boven water kunnen houden. Met de bijdrage kunnen zorgaanbieders hun doorlopende kosten blijven betalen, zoals personeelskosten, huur en bijvoorbeeld het loon van de praktijkhouder.

Wie kan de continuïteitsbijdrage aanvragen?
De continuïteitsbijdrage is bedoeld voor alle zorgaanbieders die zorg verlenen die op dit moment valt onder de basisverzekering of de aanvullende verzekering. De regeling geldt voor vrijwel alle zorgaanbieders die een jaarlijkse omzet hebben lager dan 10 miljoen euro. Voor andere zorgaanbieders wordt een afzonderlijke regeling getroffen en zij worden daarover apart geïnformeerd.

Wat is de hoogte van de continuïteitsbijdrage?
Zorgaanbieders ontvangen de continuïteitsbijdrage voor het deel van de omzet dat daalt door de coronacrisis. De bijdrage is gebaseerd op de normale omzet die zorgverzekeraars zouden vergoeden uit de basisverzekering en aanvullende verzekeringen en ligt voor de meeste zorgaanbieders tussen de 75% en 87%. De tarieven per sector vindt u in het document ‘Continuïteitsbijdrage-regeling’ op onze website.

Wanneer kan de continuïteitsbijdrage aangevraagd worden?
Zorgaanbieders kunnen vanaf 15 mei gefaseerd de continuïteitsbijdrage aanvragen. We zijn hard bezig om deze fasering uit te werken. Zodra hier meer over bekend is, hoort u dit van ons. 

Hoe kan de continuïteitsbijdrage aangevraagd worden?
Dat kan via de Uitvraagmodule in het Zorginkoopportaal van VECOZO, op de AGB-code van de onderneming. Hiervoor is een aansluiting bij VECOZO nodig en een persoonlijk certificaat met autorisatie voor de Uitvraagmodule van het Zorginkoopportaal. Zorgaanbieders die zijn aangesloten bij VECOZO, hebben deze autorisatie voor de Uitvraagmodule van het Zorginkoopportaal.

Let op! Bent u als zorgaanbieder nog niet aangesloten bij VECOZO? Regel uw aanmelding en autorisatie dan zo snel mogelijk via https://www.vecozo.nl/diensten/aanmelden. Zo voorkomt u bij het aanvragen van de continuïteitsbijdrage extra doorlooptijd voor de aansluiting en autorisatie.

Heeft u als zorgaanbieder een vraag over de inhoud van de continuïteitsbijdrage-regeling?
Kijk dan op www.zn.nl/corona/zorgverzekeringswet. Wij benadrukken in dit verband dat ZN uitsluitend aanspreekpunt is voor andere branche- en beroepsverenigingen en niet de capaciteit heeft om individuele zorgaanbieders te woord te staan. Zorgaanbieders met vragen over de continuïteitsbijdrage-regeling worden dan ook verzocht deze niet te mailen naar ZN, maar neer te leggen bij de eigen branche- of beroepsvereniging. Wij willen de betrokken branche- en beroepsorganisaties graag zo goed mogelijk (verder) inlichten over de continuïteitsbijdrage-regeling. Wij bieden hen daarom natuurlijk de mogelijkheid om met ons in gesprek te gaan, onder meer om vragen van zorgaanbieders te bespreken.

Heeft u als zorgaanbieder een vraag over het aanvraagproces van de continuïteitsbijdrage?
Kijk dan op de website van VECOZO

Heeft u als zorgaanbieder straks een vraag over de afhandeling (zoals toewijzing/afwijzing) van uw aanvraag?
Dan kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar(s). Zij zijn het eerste aanspreekpunt als het over uw continuïteitsbijdrage gaat.