ts_20150430_134_znbeeldbank-afee203a-be49-4592-aa28-a34f69be5ceb.jpg
Eerstelijnszorg 13-12-2020

Zorgverzekeraars in gesprek met patiëntenverenigingen over hulpmiddelenzorg

Hulpmiddelen dragen dagelijks bij aan de kwaliteit van leven van patiënten met bijvoorbeeld diabetes, een stoma of incontinentie. Zorgverzekeraars vinden het dan ook van groot belang dat verzekerden goede en passende hulpmiddelenzorg krijgen. Zorgverzekeraars Nederland wil daarom graag in gesprek met patiëntenverenigingen over de problemen die een deel van hun leden ervaren. Algemeen directeur Petra van Holst: “We nemen de klachten van patiënten serieus en willen graag weten wat de oorzaak is. We kunnen dan samen met alle betrokken partijen in de hulpmiddelenzorg aan de slag met een oplossing.”

Luister ook via deze link naar het gesprek tussen Luc Knapen (branchevereniging van leveranciers) en Petra van Holst (ZN) over hulpmiddelen bij programma Reporter Radio op NPO 1. 

Verzekerden krijgen hulpmiddelenzorg vergoed uit het basispakket. De overheid bepaalt welke hulpmiddelenzorg wordt vergoed. Verzekerden kunnen er vervolgens op rekenen dat hun zorgverzekeraar de hulpmiddelenzorg organiseert die zij nodig hebben. Zorgverzekeraars zorgen daarbij voor producten en service van goede kwaliteit voor een redelijke prijs. Wij vinden het daarbij belangrijk dat verzekerden hulpmiddelen krijgen die passen bij hun individuele situatie en behoefte. De keuze voor een bepaald hulpmiddel maken zij samen met hun behandelend arts. 

Oproep
Zorgverzekeraars kopen over het algemeen de hulpmiddelenzorg in bij leveranciers, die op hun beurt weer inkopen bij fabrikanten. Zorgverzekeraars werken daarbij samen met vaak grote internationale concerns die veel kennis en ervaring hebben in de hulpmiddelenzorg. De afspraken over kwaliteit die zorgverzekeraars samen met zorgaanbieders en patiënten hebben gemaakt, nemen zij ook op in de contracten met deze leveranciers. Zorgverzekeraars zien dan ook dat het overgrote deel van de verzekerden (80%) tevreden is over de hulpmiddelen die zij krijgen. Verzekerden die problemen ervaren, vragen we om dat aan hun zorgverzekeraar te melden. Zij kunnen terecht bij de klantcontactcentra van hun zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars analyseren alle meldingen en samen met de andere partijen in de hulpmiddelzorg zoeken wij vervolgens naar een oplossing voor de gesignaleerde problemen.