ZN 082-bewerkt_nws-8f164ffd-0c8b-48a9-ba32-0ac4a069dbcd.jpg
13-10-2022

Zorgverzekeraars: meer zicht op fraude door samenwerking

Zorgverzekeraars hebben in 2021 ruim duizend fraudeonderzoeken afgerond. In 649 gevallen bleek daadwerkelijk sprake van fraude, in totaal is daarmee een bedrag van ruim 17 miljoen euro gemoeid. Zorgverzekeraars werken steeds meer samen de Nederlandse arbeidsinspectie en toezichthouders NZA en IGJ omdat zij zien dat fraudeonderzoeken steeds complexer worden. Zij zetten daarnaast extra in op het voorkomen van fraude. Dit staat in de jaarrapportage fraudebeheersing 2021 van alle zorgverzekeraars.

Zorgverzekeraars zien dat fraudeonderzoeken steeds complexer worden. Bij het onderzoeken van fraudesignalen werken zorgverzekeraars daarom steeds intensiever samen met het Informatie Knooppunt Zorgfraude, waar de signalen gedeeld kunnen worden met ketenpartners zoals de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA). Op die manier kunnen belemmeringen, zoals onvoldoende onderzoeksbevoegdheid, gebrek aan medewerking of bewijsstukken, ondervangen worden.

Jaarrapportage
Vorig jaar zijn 1053 fraudeonderzoeken afgerond, ruim 200 meer dan in 2020. Bij zo’n 60% van de onderzochte zaken werd fraude vastgesteld, waaronder in de sectoren wijkverpleging (54%) en paramedische zorg (16%). Daarnaast werd relatief vaak fraude vastgesteld met persoonsgebonden budgetten voor langdurige zorg (13%). Na het vaststellen van fraude, treffen zorgverzekeraars maatregelen tegen de betreffende zorgaanbieder.

Fraudebeheersing
In Nederland hechten we veel waarde aan een goede gezondheidszorg. Het is belangrijk dat geld dat bestemd is voor zorg, ook aan zorg besteed wordt. Zorgfraude ondermijnt het zorgstelsel. Daarom treden ook zorgverzekeraars daartegen op, onder andere door signalen van fraude te onderzoeken. Fraudebeheersing heeft een gepaste plek in alle processen van de zorgverzekeraar, zoals het zorginkoopbeleid en het verwerken van declaraties. Zorgverzekeraars zoeken bij het beheersen van fraude altijd naar een goede balans tussen vertrouwen en controle. Zij richten zich zo veel mogelijk op preventie: voorkomen waar het kan, alleen onderzoeken en bestraffen waar het moet. Op die manier gaat er minder zorggeld verloren en is er minder onderzoek nodig.