8 op de 10 mensen in 2023 succesvol geholpen met wachttijdbemiddeling
Steeds meer mensen maken gebruik van zorgbemiddeling door hun zorgverzekeraar. Dat blijkt uit een rondvraag bij de grootste zorgverzekeraars. Zorgbemiddeling helpt mensen bijvoorbeeld om een geschikte zorgaanbieder te vinden, ook als die zorgaanbieder niet in de buurt is. Daar kunnen ze dan wel eerder terecht voor de juiste zorg.

“De medewerkster heeft haar uiterste best voor mij gedaan, met als gevolg dat ik zorg krijg. Geweldig!” – mevrouw C. Scherpenzeel.
“Mijn probleem werd onmiddellijk serieus genomen en er is snel een oplossing gevonden.” – meneer J. vd Heuvel.
Zorgbemiddelaars weten welke zorg – waar – beschikbaar is en kunnen verzekerden daardoor goed van informatie voorzien. Een beller naar de afdeling zorgbemiddeling kan gemiddeld zes weken eerder terecht voor (planbare) ziekenhuiszorg. Zorgbemiddeling is gratis voor de verzekerden van de zorgverzekeraar.
Zorgverzekeraars zijn blij dat ze steeds meer patiënten kunnen helpen via zorgbemiddeling. Niemand vindt het leuk om ziek te zijn, en als je dan ook nog eens lang moet wachten op je behandeling kan dat extra vervelend zijn. Tegelijkertijd geven ze ook aan dat vanwege de stijgende zorgvraag het niet altijd lukt om de patiënt te helpen. Maar een luisterend oor, dat bieden ze altijd. Patiënten kunnen op www.mijnzorgverzekeraar.nl meer informatie vinden over zorgbemiddeling en hun eigen zorgverzekeraar. Daarnaast zijn ook alle wachttijden per regio, per zorginstelling en per specifieke behandeling beschikbaar op www.zorgkaartnederland.nl. Deze website is openbaar en dus voor iedereen vrij toegankelijk.
Uitgelichte artikelen

Zorg en Zekerheid bestaat 200 jaar
Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid bestaat op 14 februari 200 jaar. Zorgverzekeraars Nederland feliciteert Zorg en Zekerheid van harte met dit jubileum.

Zorgverzekeraars bieden noodoplossingen na onrust over declaratieregels GGZ
Met update 13 februari 2025
Zorgverzekeraars komen met noodoplossingen voor ggz-zorgaanbieders die vanaf 1 januari 2025 hun zorgnota’s niet meer willen declareren met vermelding van de zogeheten DSM-hoofdgroepdiagnoses en het gb-ggz profiel. De NZa heeft met ingang van dit jaar de verplichting laten vallen om de DSM-hoofdgroepcodes en de gb-ggz profielen op de zorgnota te vermelden. Zorgverzekeraars moeten deze gegevens echter nog steeds ontvangen om de nota’s te kunnen controleren. Ook zijn ze onmisbaar voor een goede werking van de risicoverevening. Sommige zorgaanbieders zijn bang dat zij zonder deze verplichting juridische risico’s lopen als ze deze gegevens doorleveren aan zorgverzekeraars.

Zorgverzekeraars: betere wachtlijstinformatie voor ggz-zorg is noodzakelijk voor mensen die zorg nodig hebben
Om een volledig beeld te krijgen bij de omvang van het aantal wachtenden en de bijbehorende wachttijden voor ggz-zorg is het van groot belang dat zoveel mogelijk ggz-zorgaanbieders, goede en betrouwbare wachttijdinformatie aanleveren bij de NZa.