Gehandicaptenzorgsector deelt kennis en ervaring met elkaar
Een zaal vol mensen met een beperking, naasten, zorgaanbieders en medewerkers van zorgkantoren deelden donderdag 12 oktober hun verhalen met elkaar. Deze verhalen over hoe zij de verandering die in de gehandicaptenzorg nodig is vormgeven, waren bedoeld om van elkaar te leren en om elkaar te inspireren. Met de kennis en ervaring die is opgedaan, willen organisatoren VGN en ZN de transitie in de gehandicaptenzorg versnellen.
“De sector is in beweging”, gaf Marti Paardekooper, directeur zorginkoop langdurige zorg van Zilveren Kruis in haar inleiding aan. Om de beweging te versnellen zijn volgens Paardekooper drie dingen nodig: samen willen leven, durven te vragen en lef tonen. “Als sector én als mens willen we deel uitmaken van een samenleving waarin we ook echt samen willen leven. Als we inclusie dichterbij brengen, is dat win-win voor iedereen. Daar waar mensen bereid zijn om iets bij te dragen, laten we dit dan ook naar binnen halen. Vraag aan ouders of het netwerk of en hoe ze betrokken willen zijn. Tot slot moeten we lef tonen en het gewoon gaan doen.”
In diverse workshops stond het delen van kennis centraal. Vanuit praktijkvoorbeelden gingen de deelnemers het gesprek met elkaar aan over de vijf kanslijnen. Zo was er een workshop over de gezamenlijke pilot van zorgaanbieders en zorgkantoor over de implementatie van zorgrobot Ivy (kanslijn 2). En gingen deelnemers in gesprek met een panel over de belemmeringen en kansen die ze tegenkomen bij het organiseren van dagbestedings- en werkplekken (kanslijn 1).
De kanslijnen uit het bestuurlijk akkoord dat de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) hebben afgesloten, helpen de gehandicaptenzorg stap voor stap te veranderen. Zorgaanbieders kiezen zelf met welke kanslijn(en) ze aan de slag gaan. Er zijn op dit moment bijna 175 aanbieders aan de slag met een of meerdere kanslijnen. Een kleine 80 aanbieders moeten nog een keuze maken. De komende tijd worden meer verhalen gedeeld zodat de sector hiervan kan leren. Niet alleen van de successen maar ook van wat er niet goed ging.
Uitgelichte artikelen
Zorgbemiddeling helpt de juiste zorg te vinden
Zorg gaat over mensen. Iedereen die zorg nodig heeft, heeft recht op de juiste zorg. Het vinden van deze zorg is soms best ingewikkeld. Met zorgbemiddeling helpen zorgverzekeraars mensen met vragen over hun zorg of de zorg voor hun naasten. Elke dag zitten er mensen aan de telefoon om verzekerden te helpen, bijvoorbeeld bij het zoeken van de juiste zorgverlener of als je op een wachtlijst staat. Ook geven ze informatie over mantelzorg en een second opinion. De afdeling zorgbemiddeling van je eigen zorgverzekeraar helpt je daar graag bij.
Werkbezoek van ZN aan Terwille Verslavingszorg Groningen: Housing First
Onlangs brachten wij een bezoek aan Terwille Verslavingszorg in Gronigen. Dit bezoek gaf ons waardevolle inzichten in de cruciale zorg die zij, bieden aan kwetsbare doelgroepen.
Vergoeding van aparte declaraties reiskosten Mondzorg Wlz stopt per 01-01-’25
Reiskosten die vanaf 01-01-2025 gemaakt worden voor de levering van mondzorg ten laste van de Wlz kunnen mondzorgprofessionals niet meer apart declareren bij het zorgkantoor.