Reactie zorgkantoren op rechtszaak ouderenzorgorganisaties
Zorgkantoren hebben de hoop dat zorgaanbieders zien dat we alleen gezamenlijk de grote maatschappelijke en personele uitdagingen in de langdurige zorg het hoofd kunnen bieden. Zorgkantoren begrijpen dat zorgaanbieders hun positie veilig willen stellen door de weg naar de rechter te maken.
De beweging die nodig is, kunnen zorgkantoren niet alleen realiseren. Daarvoor is nauwe samenwerking met zorgaanbieders, gemeenten, cliënten en andere stakeholders nodig.
Het is goed en belangrijk dat er over de noodzaak van de transformatie overeenstemming bestaat. Met de landelijke visie als uitgangspunt en het regionaal inkoopbeleid als concrete invulling hebben zorgkantoren er vertrouwen in dat door gesprekken en gezamenlijke acties met alle betrokken partijen in de regio de uitdagingen in de langdurige zorg aan kunnen worden gegaan.
Om te komen tot het meerjarig inkoopbeleid per regio hebben zorgkantoren gezamenlijk een visie op de inkoop van langdurige zorg, een zorgvuldige onderbouwing van de richttariefpercentages en aanvullende inkoopvoorwaarden opgesteld. Deze tarieven en voorwaarden dienen volledig te passen binnen het door het ministerie van VWS bepaalde financiële macrokader.
Ter achtergrond
Zorgkantoren hebben op 1 juni jl. hun meerjarig inkoopbeleid gepubliceerd. In dit inkoopbeleid heeft elk zorgkantoor voor haar regio uitgewerkt hoe de uitdagingen waarmee de langdurige zorg te maken heeft regionaal worden aangegaan. Daarin ligt de nadruk op het toegankelijk en betaalbaar houden van langdurige zorg voor iedereen die deze zorg nodig heeft. De gezamenlijke landelijke visie op duurzame toegang tot langdurige zorg vormt het uitgangspunt voor het meerjarig inkoopbeleid per zorgkantoor dat geschreven is voor de periode 2024 – 2026.
De zorgkantoren vinden dat een andere kijk op de inzet van zorg nodig is om de toenemende druk op de langdurige zorg te verlichten. In de inkoopvisie wordt verdere invulling gegeven aan de WOZO beweging: Zelf als het kan, thuis als het kan, digitaal als het kan en een passend aanbod voor kwetsbare groepen, om de toenemende druk te verlichten voor alle sectoren.
Uitgelichte artikelen
Zorgbemiddeling helpt de juiste zorg te vinden
Zorg gaat over mensen. Iedereen die zorg nodig heeft, heeft recht op de juiste zorg. Het vinden van deze zorg is soms best ingewikkeld. Met zorgbemiddeling helpen zorgverzekeraars mensen met vragen over hun zorg of de zorg voor hun naasten. Elke dag zitten er mensen aan de telefoon om verzekerden te helpen, bijvoorbeeld bij het zoeken van de juiste zorgverlener of als je op een wachtlijst staat. Ook geven ze informatie over mantelzorg en een second opinion. De afdeling zorgbemiddeling van je eigen zorgverzekeraar helpt je daar graag bij.
Werkbezoek van ZN aan Terwille Verslavingszorg Groningen: Housing First
Onlangs brachten wij een bezoek aan Terwille Verslavingszorg in Gronigen. Dit bezoek gaf ons waardevolle inzichten in de cruciale zorg die zij, bieden aan kwetsbare doelgroepen.
Vergoeding van aparte declaraties reiskosten Mondzorg Wlz stopt per 01-01-’25
Reiskosten die vanaf 01-01-2025 gemaakt worden voor de levering van mondzorg ten laste van de Wlz kunnen mondzorgprofessionals niet meer apart declareren bij het zorgkantoor.