Langdurige zorg

Kwaliteitskader woonzorg in de langdurige GGZ deze maand ingediend bij Zorginstituut Nederland

Het kwaliteitskader woonzorg in de langdurige GGZ is af. Na goedkeuring door Zorginstituut Nederland wordt het kwaliteitskader naar verwachting per 1 juli 2024 van kracht.

Mensen houden elkaars handen vast

Dat het kwaliteitskader af is, is een belangrijke mijlpaal voor de ruim twintig organisaties die hieraan op een constructieve wijze hebben gewerkt sinds de start van de projectgroep mei 2023. Het kader wordt deze maand ingediend bij Zorginstituut Nederland. Zij beoordeelt of het kwaliteitskader voldoet aan de criteria van hun toetsingskader en ingeschreven kan worden in het daarvoor bestemde register. Naar verwachting wordt het kwaliteitskader, na goedkeuring, vanaf 1 juli 2024 van kracht.

Het kwaliteitskader GGZ woonzorg biedt een duidelijk handvat voor passende woonzorg

Het kader geeft een eenduidige beschrijving van de kwaliteit van woonzorg in de langdurige GGZ voor cliënten met een Wlz GGZ-indicatie. Het geeft handvatten en richting over wat goede, passende woonzorg is. De wensen en behoeften van een cliënt zijn het vertrekpunt voor woonzorg, maar dit kan schuren met de (financiële) mogelijkheden, de normen en waarden, de uitgangspunten van de Wet langdurige zorg of de veiligheid van de maatschappij. Het doel van het kwaliteitskader is een gedeelde visie (van cliënt, naaste, (zorg)professional, zorgorganisatie en financiers) op wat goede woonzorg in de langdurige GGZ is en hoe samen te werken aan passende zorg.

Het kwaliteitskader is gemaakt voor iedereen die met langdurige GGZ te maken heeft:

  • Cliënten en hun naasten vinden hier duidelijkheid over wat hun zorg inhoudt.
  • Zorgprofessionals gebruiken het om samen te leren, te ontwikkelen, te reflecteren en te verbeteren.
  • Zorgorganisaties hebben een handvat om de kwaliteit van de zorg vorm te geven, te evalueren en te gebruiken in gesprek met zorgkantoren.
  • De zorgkantoren gebruiken het als kader voor de inkoop en contractering.
  • De inspectie past het kwaliteitskader toe als toetsingskader.

Het kwaliteitskader GGZ woonzorg is aanvullend op  bestaande richtlijnen en zorgstandaarden

Veel aspecten van kwaliteit van zorg staan al beschreven in wet- en regelgeving, richtlijnen, zorgstandaarden en generieke modules, die ook van toepassing zijn op cliënten binnen de Wlz GGZ. Organisaties maken daar gebruik van. Dit kwaliteitskader richt zich op de woonzorg, waar nog geen beschrijving voor was. De vraag naar een kwaliteitskader voor de langdurige GGZ bestond al langer maar tot nog toe was er geen gezamenlijk beeld beschikbaar van wat goede kwaliteit van zorg is. Dat gezamenlijke beeld is er nu wel.

Start implementatie vanaf 1 juli

Het kwaliteitskader wordt deze maand ter beoordeling ingediend bij Zorginstituut Nederland. We verwachten dat, na toetsing door het Zorginstituut, het kader per 1 juli wordt geregistreerd en gepubliceerd.

 

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Man duwt rolstoel
Langdurige zorg

Gewaarborgde hulp voor pgb is per 1 juli afgeschaft

De gewaarborgde hulp voor mensen met een persoonsgebonden budget (pgb) uit de Wet langdurige zorg (Wlz) is per 1 juli 2024 afgeschaft. Het zorgkantoor neemt hierover contact op met bestaande budgethouders die nu een gewaarborgde hulp hebben. Voor 1 juli 2028 moet het beheer van het pgb zijn aangepast. Een budgethouder die het eigen pgb niet kan of wil beheren, kan - in plaats van een gewaarborgde hulp - een pgb-beheerder aanwijzen.

ouderenzorg
Langdurige zorg

Generiek kompas Samen werken aan kwaliteit van bestaan opgenomen in Register

Het generieke kompas Samen werken aan kwaliteit van bestaan is opgenomen in het Register van het Zorginstituut Nederland en treedt daarmee direct in werking. Het Kompas stimuleert een open gesprek en een brede blik op kwaliteit van bestaan, waarbij het leven van mensen centraal staat en zorg wordt geboden waar nodig. Het benadrukt dat behoud van eigen regie essentieel is voor kwaliteit van bestaan. Daarmee kunnen mensen hun leven leiden volgens hun persoonlijke voorkeuren.

Zorgverzekeraars blijven informatievoorziening contractering verbeteren

Om verzekerden goed te informeren tijdens het overstapseizoen, hebben zorgverzekeraars afgelopen jaar gebruik gemaakt van uniforme boodschappen die de status van de contractering weergeven. Deze teksten zijn overlegd met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en andere betrokken partijen, waaronder de Consumentenbond. Naar nu blijkt is er toch twijfel ontstaan of alle teksten helder genoeg zijn.

Bekijk alle berichten