Langdurige zorg

Kwaliteitskader woonzorg in de langdurige GGZ deze maand ingediend bij Zorginstituut Nederland

Het kwaliteitskader woonzorg in de langdurige GGZ is af. Na goedkeuring door Zorginstituut Nederland wordt het kwaliteitskader naar verwachting per 1 juli 2024 van kracht.

Mensen houden elkaars handen vast

Dat het kwaliteitskader af is, is een belangrijke mijlpaal voor de ruim twintig organisaties die hieraan op een constructieve wijze hebben gewerkt sinds de start van de projectgroep mei 2023. Het kader wordt deze maand ingediend bij Zorginstituut Nederland. Zij beoordeelt of het kwaliteitskader voldoet aan de criteria van hun toetsingskader en ingeschreven kan worden in het daarvoor bestemde register. Naar verwachting wordt het kwaliteitskader, na goedkeuring, vanaf 1 juli 2024 van kracht.

Het kwaliteitskader GGZ woonzorg biedt een duidelijk handvat voor passende woonzorg

Het kader geeft een eenduidige beschrijving van de kwaliteit van woonzorg in de langdurige GGZ voor cliënten met een Wlz GGZ-indicatie. Het geeft handvatten en richting over wat goede, passende woonzorg is. De wensen en behoeften van een cliënt zijn het vertrekpunt voor woonzorg, maar dit kan schuren met de (financiële) mogelijkheden, de normen en waarden, de uitgangspunten van de Wet langdurige zorg of de veiligheid van de maatschappij. Het doel van het kwaliteitskader is een gedeelde visie (van cliënt, naaste, (zorg)professional, zorgorganisatie en financiers) op wat goede woonzorg in de langdurige GGZ is en hoe samen te werken aan passende zorg.

Het kwaliteitskader is gemaakt voor iedereen die met langdurige GGZ te maken heeft:

  • Cliënten en hun naasten vinden hier duidelijkheid over wat hun zorg inhoudt.
  • Zorgprofessionals gebruiken het om samen te leren, te ontwikkelen, te reflecteren en te verbeteren.
  • Zorgorganisaties hebben een handvat om de kwaliteit van de zorg vorm te geven, te evalueren en te gebruiken in gesprek met zorgkantoren.
  • De zorgkantoren gebruiken het als kader voor de inkoop en contractering.
  • De inspectie past het kwaliteitskader toe als toetsingskader.

Het kwaliteitskader GGZ woonzorg is aanvullend op  bestaande richtlijnen en zorgstandaarden

Veel aspecten van kwaliteit van zorg staan al beschreven in wet- en regelgeving, richtlijnen, zorgstandaarden en generieke modules, die ook van toepassing zijn op cliënten binnen de Wlz GGZ. Organisaties maken daar gebruik van. Dit kwaliteitskader richt zich op de woonzorg, waar nog geen beschrijving voor was. De vraag naar een kwaliteitskader voor de langdurige GGZ bestond al langer maar tot nog toe was er geen gezamenlijk beeld beschikbaar van wat goede kwaliteit van zorg is. Dat gezamenlijke beeld is er nu wel.

Start implementatie vanaf 1 juli

Het kwaliteitskader wordt deze maand ter beoordeling ingediend bij Zorginstituut Nederland. We verwachten dat, na toetsing door het Zorginstituut, het kader per 1 juli wordt geregistreerd en gepubliceerd.

 

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Verpleegkundige en oudere wandelen buiten
Langdurige zorg

Handreiking MGZ biedt startpunt voor regionale samenwerking

Als vervolg op het Convenant Medisch Generalistische Zorg (MGZ) is een Handreiking Samenwerking MGZ ontwikkeld voor de regio’s. De handreiking biedt houvast om regionaal met het convenant aan de slag te gaan: heldere processtappen, wat moet er gebeuren en wie is verantwoordelijk. Het biedt handvatten voor regionale initiatieven en een escalatieroute als het niet lukt om tot regionale afspraken te komen. De handreiking is een waardevolle aanvulling op het convenant, dat landelijke afspraken bevat om de toegang en bereikbaarheid van MGZ voor mensen met een Wlz-indicatie te verbeteren.

Medewerker en klant bij de balie in de apotheek
Eerstelijns­zorg

Zorgverzekeraars blijven bezorgd over medicijntekorten ondanks daling in 2024

Zorgverzekeraars zijn bezorgd over medicijntekorten. Ook andere partijen blijven hierover zorgen houden, ook al blijken de tekorten in de laatste cijfers van de KNMP over 2024 wel te zijn gedaald. Medicijntekorten hebben een grote impact op patiënten en zorgaanbieders. Zorgverzekeraars nemen hun verantwoordelijkheid. Ze hebben al maatregelen genomen door hun inkoopbeleid (preferentiebeleid) aan te passen en werken aan extra maatregelen.

Medewerkers in een callcenter

Voorlopig overstapcijfer 2025 bekend: 6,7% wisselt van zorgverzekeraar

Van alle verzekerden is eind vorig jaar 6,7 procent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. In totaal gaat het om 1,2 miljoen overstappers. Vektis komt met dit nog voorlopig overstapcijfer op basis van de cijfers die door de zorgverzekeraars zijn aangeleverd.

Bekijk alle berichten