oudere wonen rolstoel, internetformaat met logo-18692ad2-48e7-4a44-9055-7eeccee56fb0.jpg
Langdurige zorg 02-12-2020

Website geeft handvatten voor vitaal ouder worden

Ouderen hebben veel maatschappelijk potentieel: zij hebben immers veel kennis, kunde en ervaring. Ervaring die het delen waard is. In de campagne de waarde van ouder worden van het ministerie van VWS delen bekende Nederlanders, zoals Gijs Wanders, Gerda Havertong en Willeke Alberti hun ervaring met ouder worden. Als lid van het Pact voor de ouderenzorg ondersteunt Zorgverzekeraars Nederland de campagne.

Over tien jaar telt Nederland ruim 2 miljoen mensen van 75 jaar of ouder. En dat zijn 600.000 ouderen meer dan vandaag. Vanzelfsprekend blijven ouderen graag zelf actief onderdeel van de samenleving. Maar de samenleving heeft hun betrokkenheid ook hard nodig.  

De verhalen van de bekende Nederlanders zijn te lezen op de campagnesite www.dewaardevanouderworden.nl. Hier staan naast ervaringsverhalen ook tips en adviezen over gezond en vitaal oud worden. Zoals tips om zolang mogelijk gezond te blijven, handvatten om het gesprek aan te gaan met naasten en adviezen om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen. De website richt zich vooral op de aankomende ouderen (55+ers). Door op tijd stappen te zetten, behoudt de aankomende oudere langer de regie en onafhankelijkheid.

Zorgverzekeraars Nederland (ZN) pleit al langer voor het belang van tijdig  nadenken over zaken als  ‘hoe kan ik toekomstbestendig blijven wonen?’ en ‘wat kan ik verwachten van mijn sociale netwerk als ik hulp nodig heb?’. Dit wordt ook wel  Advanced life care planning genoemd. ZN is dan ook verheugd dat de campagne de waarde van ouder worden dit stimuleert.

‘De waarde van ouder worden’ is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in samenwerking met de Raad van Ouderen (RvO). Zie voor meer informatie ook www.dewaardevanouderworden.nl.