Openbaar maken van cliëntervaringen maakt kwaliteit ggz-zorg inzichtelijker
Cliënten die hun ervaringen in de ambulante geestelijke gezondheidszorg (ggz) en verslavingszorg (vz) invullen via een vragenlijst, geven op die manier andere cliënten inzicht hun ervaringen met de zorgaanbieder.
De betrokken zorginstellingen zijn vanaf nu namelijk verplicht om de vragenlijsten met cliëntervaringen te verzamelen en openbaar te maken. Nieuwe cliënten kunnen vervolgens binnenkort met deze informatie beter geïnformeerde keuzes maken voor hun eigen behandeling. De vragenlijst en de publicatie daarvan zijn tot stand gekomen door een samenwerking van Zorgverzekeraars Nederland, de Nederlandse ggz, MIND en Zorginstituut Nederland.
Via de Consumer Quality index (CQi) beantwoorden cliënten vragen over hun ervaringen met de door hen ontvangen zorg. Vragen die cliënten beantwoorden zijn bijvoorbeeld: Kreeg u makkelijk contact met uw behandelaar? Kon u meebeslissen over de behandeling? Bent u tevreden over het resultaat van uw behandeling? Het openbaar maken van de uitkomsten helpt niet alleen andere cliënten bij het kiezen voor een behandelaar of behandeling maar geeft zorgorganisaties zicht op hoe de kwaliteit van de zorg wordt ervaren. Bovendien kunnen zorgverzekeraars er gebruik van maken bij inkoopgesprekken met de ggz-aanbieders.
Ervaringen in najaar 2021 zichtbaar
Ggz-organisaties leveren uiterlijk 1 augustus 2021 de gegevens van januari 2021 tot 1 juli 2021 aan via het GGZ Dataportaal. De scores uit de vragenlijsten worden uiterlijk 1 september 2021 aangeleverd aan het Zorginstituut Nederland en vervolgens zichtbaar gemaakt voor andere cliënten en bijvoorbeeld zorgverzekeraars via de website www.zorginzicht.nl. Vanaf het najaar 2021 worden de gegevens ook getoond op de MIND website www.kiezenindegzz.nl.
Uitgelichte artikelen
Handreiking MGZ biedt startpunt voor regionale samenwerking
Als vervolg op het Convenant Medisch Generalistische Zorg (MGZ) is een Handreiking Samenwerking MGZ ontwikkeld voor de regio’s. De handreiking biedt houvast om regionaal met het convenant aan de slag te gaan: heldere processtappen, wat moet er gebeuren en wie is verantwoordelijk. Het biedt handvatten voor regionale initiatieven en een escalatieroute als het niet lukt om tot regionale afspraken te komen. De handreiking is een waardevolle aanvulling op het convenant, dat landelijke afspraken bevat om de toegang en bereikbaarheid van MGZ voor mensen met een Wlz-indicatie te verbeteren.
Zorgverzekeraars blijven bezorgd over medicijntekorten ondanks daling in 2024
Zorgverzekeraars zijn bezorgd over medicijntekorten. Ook andere partijen blijven hierover zorgen houden, ook al blijken de tekorten in de laatste cijfers van de KNMP over 2024 wel te zijn gedaald. Medicijntekorten hebben een grote impact op patiënten en zorgaanbieders. Zorgverzekeraars nemen hun verantwoordelijkheid. Ze hebben al maatregelen genomen door hun inkoopbeleid (preferentiebeleid) aan te passen en werken aan extra maatregelen.
Voorlopig overstapcijfer 2025 bekend: 6,7% wisselt van zorgverzekeraar
Van alle verzekerden is eind vorig jaar 6,7 procent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. In totaal gaat het om 1,2 miljoen overstappers. Vektis komt met dit nog voorlopig overstapcijfer op basis van de cijfers die door de zorgverzekeraars zijn aangeleverd.