Publicatie Nota van Inlichtingen meerjarig inkoopbeleid Wlz week uitgesteld
Het beantwoorden van de vele vragen over het inkoopbeleid Wlz van zorgkantoren kost meer tijd omdat zorgkantoren het belangrijk vinden om dit secuur te doen. De publicatie van de beantwoording wordt daarom een week uitgesteld. Zorgaanbieders worden via de Nota van Inlichtingen op 7 juli geïnformeerd.
Met het meerjarig inkoopbeleid organiseren de zorgkantoren passende zorg in de regio in het belang van de cliënt. De publicatie van het meerjarig regionaal inkoopbeleid voor de langdurige zorg op 1 juni 2023 heeft bij de verschillende zorgkantoren tot tienduizenden vragen van zorgaanbieders geleid. Zorgkantoren waarderen de belangstelling van zorgaanbieders voor het nieuwe meerjarig inkoopbeleid.
De afgelopen weken zijn de medewerkers van zorgkantoren fulltime bezig geweest met de inventarisatie en beantwoording van deze vragen. Om de grote hoeveelheid vragen zorgvuldig te beantwoorden, hebben zorgkantoren meer tijd nodig. Dit betekent dat de zorgkantoren de zogeheten Nota van Inlichtingen, waarin zij de vragen per regio beantwoorden, op 7 juli 2023 publiceren (in plaats van 30 juni 2023). De start van de inschrijving door zorgaanbieders begint daardoor ook op 7 juli. De sluiting van de inschrijving is ook een week verschoven, tot en met 4 augustus 17:00 uur, om zorgaanbieders voldoende tijd te geven voor de inschrijving.
Elk zorgkantoor heeft in dit inkoopbeleid voor hun regio uitgewerkt hoe de uitdagingen waarmee de langdurige zorg te maken heeft worden aangegaan. Wat de zorgkantoren nodig achten om deze uitdagingen aan te gaan en hoe zij zo de langdurige zorg voor iedereen die deze zorg nodig heeft toegankelijk en betaalbaar houden, staat in de gezamenlijke visie. Deze visie vormt het uitgangspunt voor het meerjarig inkoopbeleid per zorgkantoorregio. Het inkoopbeleid gaat in op 1 januari 2024.
Voor vragen kunnen zorgaanbieders contact opnemen met hun zorgkantoor uit hun regio.
Uitgelichte artikelen
Zorgbemiddeling helpt de juiste zorg te vinden
Zorg gaat over mensen. Iedereen die zorg nodig heeft, heeft recht op de juiste zorg. Het vinden van deze zorg is soms best ingewikkeld. Met zorgbemiddeling helpen zorgverzekeraars mensen met vragen over hun zorg of de zorg voor hun naasten. Elke dag zitten er mensen aan de telefoon om verzekerden te helpen, bijvoorbeeld bij het zoeken van de juiste zorgverlener of als je op een wachtlijst staat. Ook geven ze informatie over mantelzorg en een second opinion. De afdeling zorgbemiddeling van je eigen zorgverzekeraar helpt je daar graag bij.
Werkbezoek van ZN aan Terwille Verslavingszorg Groningen: Housing First
Onlangs brachten wij een bezoek aan Terwille Verslavingszorg in Gronigen. Dit bezoek gaf ons waardevolle inzichten in de cruciale zorg die zij, bieden aan kwetsbare doelgroepen.
Vergoeding van aparte declaraties reiskosten Mondzorg Wlz stopt per 01-01-’25
Reiskosten die vanaf 01-01-2025 gemaakt worden voor de levering van mondzorg ten laste van de Wlz kunnen mondzorgprofessionals niet meer apart declareren bij het zorgkantoor.