Reactie ZN op NOS berichtgeving foto’s bij borstreconstructie
Wij vinden het pijnlijk voor vrouwen, dat zij na een ernstige ziekte met ongewenste situaties zijn geconfronteerd. Medische foto’s worden door de arts gemaakt en verstuurd via Vecozo. Het beoordelen van medische foto’s wordt op een zorgvuldige en deskundige wijze gedaan door medewerkers die de juiste competenties hiervoor bezitten.
Zorgverzekeraars hebben duidelijke regels rondom medische beoordelingen. Die vinden plaats door een medisch adviseur of, onder diens functionele verantwoordelijkheid, door een medewerker die deel uitmaakt van de zogenoemde functionele eenheid. Die medewerker heeft een van de medisch adviseur afgeleide geheimhouding. De medisch adviseur geeft vakinhoudelijke aanwijzingen (bijvoorbeeld in werkinstructies) op het gebied van beoordelen, interpreteren en opvragen van gegevens over gezondheid aan de medewerkers binnen de functionele eenheid. Deze medewerkers onderscheiden zich van andere medewerkers die bij verwerking van gegevens over gezondheid betrokken zijn, doordat zij zich bezighouden met (direct ondersteunende werkzaamheden bij) de beoordeling en interpretatie van deze gegevens. De medisch adviseur heeft en houdt de medisch verantwoordelijkheid. Net als de machtiging, wordt de medische foto zeven jaar bewaard. De foto vormt onderdeel van het dossier ter onderbouwing van een betaling. Alleen als iets niet wordt goedgekeurd is het bewaren van zeven jaar dus niet aan de orde.
Als er toch ongewenste situaties zijn voorgekomen, zoals in het artikel geschetst, dan verzoeken wij die vrouwen contact op te nemen met hun zorgverzekeraar. Zodat zij kunnen kijken hoe eventuele problemen die spelen, kunnen worden opgelost. Aan de NOS is dit ook meerdere malen aangegeven. Zorgverzekeraars kunnen niets uitzoeken (en indien noodzakelijk verbeteren), als de verzekerde niet bekend is.
Op dit moment vinden gesprekken plaats over een aanpassing van het machtigingsbeleid van tertiaire borstreconstructies na borstkanker. Wij verwachten daar deze maand meer informatie over te kunnen geven.
Uitgelichte artikelen
Gezamenlijke aanpak voor toekomstbestendige kraamzorg
Pas bevallen moeders en hun gezinnen verdienen goede kraamzorg, maar de kraamzorg staat onder druk. Personeelstekorten en een veranderende zorgvraag maken het uitdagender om pas bevallen moeders en hun gezinnen goede kraamzorg te bieden. Bo Geboortezorg en Zorgverzekeraars Nederland werken samen om de uitdagingen in de sector aan te pakken. In een gezamenlijke visie beschrijven zij een toekomstbestendige kraamzorg, zodat cliënten kunnen rekenen op passende zorg en medewerkers met plezier kunnen werken.
Vergoeding apotheekbereidingen 2025 bekend
Zorgverzekeraars hebben bekend gemaakt welke (doorgeleverde) apotheekbereidingen zij vanaf 1 januari 2025 niet meer vergoeden.
Voorschrift zorgtoewijzing 2025 langdurige zorg is gepubliceerd
Het voorschrift zorgtoewijzing voor 2025 is gepubliceerd. Dit voorschrift is onderdeel van afspraken tussen zorgkantoren en zorgaanbieders. Het beschrijft hoe iemand met een zorgvraag naar passende Wlz-zorg komt.