Reactie ZN op NOS berichtgeving foto’s bij borstreconstructie

Wij vinden het pijnlijk voor vrouwen, dat zij na een ernstige ziekte met ongewenste situaties zijn geconfronteerd. Medische foto’s worden door de arts gemaakt en verstuurd via Vecozo. Het beoordelen van medische foto’s wordt op een zorgvuldige en deskundige wijze gedaan door medewerkers die de juiste competenties hiervoor bezitten.

Zorgverzekeraars hebben duidelijke regels rondom medische beoordelingen. Die vinden plaats door een medisch adviseur of, onder diens functionele verantwoordelijkheid, door een medewerker die deel uitmaakt van de zogenoemde functionele eenheid. Die medewerker heeft een van de medisch adviseur afgeleide geheimhouding. De medisch adviseur geeft vakinhoudelijke aanwijzingen (bijvoorbeeld in werkinstructies) op het gebied van beoordelen, interpreteren en opvragen van gegevens over gezondheid aan de medewerkers binnen de functionele eenheid. Deze medewerkers onderscheiden zich van andere medewerkers die bij verwerking van gegevens over gezondheid betrokken zijn, doordat zij zich bezighouden met (direct ondersteunende werkzaamheden bij) de beoordeling en interpretatie van deze gegevens. De medisch adviseur heeft en houdt de medisch verantwoordelijkheid. Net als de machtiging, wordt de medische foto zeven jaar bewaard. De foto vormt onderdeel van het dossier ter onderbouwing van een betaling. Alleen als iets niet wordt goedgekeurd is het bewaren van zeven jaar dus niet aan de orde.

Als er toch ongewenste situaties zijn voorgekomen, zoals in het artikel geschetst, dan verzoeken wij die vrouwen contact op te nemen met hun zorgverzekeraar. Zodat zij kunnen kijken hoe eventuele problemen die spelen, kunnen worden opgelost. Aan de NOS is dit ook meerdere malen aangegeven. Zorgverzekeraars kunnen niets uitzoeken (en indien noodzakelijk verbeteren), als de verzekerde niet bekend is.

Op dit moment vinden gesprekken plaats over een aanpassing van het machtigingsbeleid van tertiaire borstreconstructies na borstkanker. Wij verwachten daar deze maand meer informatie over te kunnen geven.

 

 

 

 

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten

Zorgbemiddeling helpt de juiste zorg te vinden

Zorg gaat over mensen. Iedereen die zorg nodig heeft, heeft recht op de juiste zorg. Het vinden van deze zorg is soms best ingewikkeld. Met zorgbemiddeling helpen zorgverzekeraars mensen met vragen over hun zorg of de zorg voor hun naasten. Elke dag zitten er mensen aan de telefoon om verzekerden te helpen, bijvoorbeeld bij het zoeken van de juiste zorgverlener of als je op een wachtlijst staat. Ook geven ze informatie over mantelzorg en een second opinion. De afdeling zorgbemiddeling van je eigen zorgverzekeraar helpt je daar graag bij.

Geestelijke gezondheids­zorg

Werkbezoek van ZN aan Terwille Verslavingszorg Groningen: Housing First

Onlangs brachten wij een bezoek aan Terwille Verslavingszorg in Gronigen. Dit bezoek gaf ons waardevolle inzichten in de cruciale zorg die zij, bieden aan kwetsbare doelgroepen.

Patiënt in de stoel bij de tandarts
Langdurige zorg

Vergoeding van aparte declaraties reiskosten Mondzorg Wlz stopt per 01-01-’25

Reiskosten die vanaf 01-01-2025 gemaakt worden voor de levering van mondzorg ten laste van de Wlz kunnen mondzorgprofessionals niet meer apart declareren bij het zorgkantoor.

Bekijk alle berichten