Reactie zorgverzekeraars op uitzending Op1 d.d. 15 februari 2023
Het programma Op1 heeft op 15 februari in de uitzending aandacht besteed aan een item over o.a. bureaucratie in de zorg en regelgeving rondom hulpmiddelen. Zorgverzekeraars Nederland was niet uitgenodigd om aan tafel te zitten en is gevraagd om een schriftelijke reactie, die niet in de uitzending is gebruikt.
Zorgverzekeraars Nederland betreurt de eenzijdige weergave van de geschetste problematiek en publiceert hierbij de reactie die gisteren namens de zorgverzekeraars ook aan de redactie van Op1 is gestuurd.
Elke schrijnende situatie is er één te veel. Het gaat om mensen in kwetsbare situaties. En dat trekken wij ons aan. Zorgverzekeraars willen de beste zorg voor hun verzekerden, wij staan daarin naast de zorgverleners. In de wijkzorg gaat (gelukkig) veel goed. Maar soms zijn er helaas ook situaties waarin afspraken niet toereikend zijn of niet worden nagekomen.
Zorgverzekeraars doen alles binnen hun invloed om de zorg zo soepel mogelijk te laten verlopen. Wij gaan direct met betrokken partijen (bijvoorbeeld met een leverancier en/of een zorgaanbieder) in gesprek om, waar mogelijk, te helpen bij het vinden van een goede oplossing.
En waar het gaat om structurele knelpunten voeren we die gesprekken doorlopend en in breder verband. O.a. met de Nederlandse Zorgautoriteit. En dat blijven we doen. Want alleen op die manier kom je erachter wat er niet goed gaat, wie daarvoor verantwoordelijk is hoe het opgelost kan worden. Maar soms draait het ook om (meer/duidelijkere) uitleg.
Bureaucratie is geen doel van zorgverzekeraars, maar een bepaalde mate van administratie is nodig. Want zorgverzekeraars zijn verantwoordelijk voor de veiligheid, kwaliteit en óók betaalbaarheid van de zorg. En die verantwoordelijkheid nemen wij serieus.
Uitgelichte artikelen

Zorg en Zekerheid bestaat 200 jaar
Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid bestaat op 14 februari 200 jaar. Zorgverzekeraars Nederland feliciteert Zorg en Zekerheid van harte met dit jubileum.

Zorgverzekeraars bieden noodoplossingen na onrust over declaratieregels GGZ
Met update 13 februari 2025
Zorgverzekeraars komen met noodoplossingen voor ggz-zorgaanbieders die vanaf 1 januari 2025 hun zorgnota’s niet meer willen declareren met vermelding van de zogeheten DSM-hoofdgroepdiagnoses en het gb-ggz profiel. De NZa heeft met ingang van dit jaar de verplichting laten vallen om de DSM-hoofdgroepcodes en de gb-ggz profielen op de zorgnota te vermelden. Zorgverzekeraars moeten deze gegevens echter nog steeds ontvangen om de nota’s te kunnen controleren. Ook zijn ze onmisbaar voor een goede werking van de risicoverevening. Sommige zorgaanbieders zijn bang dat zij zonder deze verplichting juridische risico’s lopen als ze deze gegevens doorleveren aan zorgverzekeraars.

Zorgverzekeraars: betere wachtlijstinformatie voor ggz-zorg is noodzakelijk voor mensen die zorg nodig hebben
Om een volledig beeld te krijgen bij de omvang van het aantal wachtenden en de bijbehorende wachttijden voor ggz-zorg is het van groot belang dat zoveel mogelijk ggz-zorgaanbieders, goede en betrouwbare wachttijdinformatie aanleveren bij de NZa.