‘Sleutelen aan het zorgstelsel is een schaamlap voor echte vraagstukken’
Voorzitter Dirk Jan van den Berg in gesprek met het Financieele Dagblad, Maarten van Poll. Hij wil verder met de zorgplannen. Discussies over het zorgstelsel leiden af van meer wezenlijke vraagstukken. Afschaffen van het eigen risico is een slecht idee, net als de terugkeer van het ziekenfonds.
In het interview vertelde hij onder meer dat de zorg niet gebaat is bij een ingrijpende koerswijziging door een nieuw kabinet. De sector moet de tijd krijgen om het in september 2022 ondertekende zorgakkoord verder uit te voeren. Het akkoord is ondertekend door zorgkoepels, werkgeversorganisaties, verzekeraars en het ministerie van VWS. Samenwerking, digitalisering, goed werkgeverschap, preventie en een kritische blik op welke zorg echt nodig en wenselijk is, moeten helpen om vergrijzing, personeelstekorten en financiële druk het hoofd te bieden.
Uitgelichte artikelen
Zorgverzekeraars blijven noodzakelijke medicatie uit buitenland vergoeden
Zorgverzekeraars blijven de medicijnen vergoeden die vanwege een tijdelijk tekort uit het buitenland worden gehaald. Dit maken de zorgverzekeraars bekend nadat de minister van volksgezondheid een aanwijzing heeft gegeven aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Deze aanwijzing voorkomt dat de IGJ handhavend optreedt tegen handelingen die nodig zijn om het in het buitenland geregistreerde vergelijkbare alternatieve geneesmiddelen naar Nederland te halen omdat hier een tekort is.
Reactie ZN op besluit VNG d.d. 29-11-2024 over Integraal Zorgakkoord (IZA)
We staan in Nederland voor grote en urgente uitdagingen in de zorg. Met het Integraal Zorgakkoord (IZA) zijn door betrokken partijen gezamenlijk belangrijke stappen gezet om die uitdagingen het hoofd te bieden.
Zorgverzekeraars zijn dan ook erg bezorgd over gevolgen van het besluit van de VNG dat vandaag is genomen om zich vooralsnog terug te trekken uit de lopende gesprekken over het vervolg van het IZA.
Afronding pilot Morele Beraadkamer Meerzorg
Dagelijks ervaren klantadviseurs dilemma’s bij het beoordelen van de voortdurend stijgende meerzorg aanvragen voor cliënten. Meerzorg is een manier om complexe zorg die niet binnen het zorgprofiel van een cliënt past te financieren. Om de klantadviseurs houvast te geven in het toekennen van meerzorg, is twee jaar geleden de pilot Morele Beraadkamer Meerzorg (MBM) gestart. Het laatste deel hiervan is op 25 november afgerond met een handreiking en moresprudentie voor alle beoordeelaars van meerzorg, die hen helpt hun werk beter te kunnen doen.