Medisch specialistische zorg

Verzekerde zorg gegarandeerd ook bij omzetplafond

De stelling van de Consumentenbond dat een omzetplafond automatisch leidt tot een patiëntenstop en het niet leveren van zorg is onjuist en geeft patiënten onnodige zorgen.

Ouders met baby bij de uitgang van het ziekenhuis

Zorgverzekeraars zijn verantwoordelijk voor goede, toegankelijk en betaalbare zorg voor alle Nederlanders. Daarvoor worden door de individuele zorgverzekeraars met zorgaanbieders jaarlijks samenwerkingsafspraken gemaakt. Die afspraken gaan over de kwaliteit, beschikbaarheid en prijs van de zorg. Om de afspraken te monitoren wordt door sommige zorgverzekeraars een omzetplafond (ook genoemd volumeplafond) afgesproken samen met de zorgaanbieder. Soms levert een bepaald ziekenhuis meer zorg dan van te voren afgesproken en is het maximum budget met een bepaalde zorgverzekeraar (bijna)  bereikt. Het is de verantwoordelijkheid van de zorgaanbieder om tijdig contact op te nemen met de zorgverzekeraar als dat omzetplafond in zicht komt. Dan kan tijdig naar een oplossing worden gezocht, waarbij de zorgplicht en het belang van de patiënt voorop staan. De zorgverzekeraar zal per situatie bekijken of er op maat aanvullende afspraken kunnen worden gemaakt.

Als verzekerden te maken krijgen met een zorgaanbieder die aangeeft geen zorg te kunnen leveren vanwege een omzetplafond, adviseren wij om direct contact op te nemen met de afdeling zorgbemiddeling van de zorgverzekeraar. Die zoekt dan samen met de verzekerde naar een passende oplossing.

Inkoopafspraken zijn een individuele verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraars. De online zorgzoekers van zorgverzekeraars geven inzicht in welke zorg is gecontracteerd met welke afspraken.

Wij adviseren verzekerden om bij vragen contact op te nemen met hun zorgverzekeraar. Telefonisch of via de website.

 

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Ouders met baby bij de uitgang van het ziekenhuis
Eerstelijns­zorg

Gezamenlijke aanpak voor toekomstbestendige kraamzorg

Pas bevallen moeders en hun gezinnen verdienen goede kraamzorg, maar de kraamzorg staat onder druk. Personeelstekorten en een veranderende zorgvraag maken het uitdagender om pas bevallen moeders en hun gezinnen goede kraamzorg te bieden. Bo Geboortezorg en Zorgverzekeraars Nederland werken samen om de uitdagingen in de sector aan te pakken. In een gezamenlijke visie beschrijven zij een toekomstbestendige kraamzorg, zodat cliënten kunnen rekenen op passende zorg en medewerkers met plezier kunnen werken.

Eerstelijns­zorg

Vergoeding apotheekbereidingen 2025 bekend

Zorgverzekeraars hebben bekend gemaakt welke (doorgeleverde) apotheekbereidingen zij vanaf 1 januari 2025 niet meer vergoeden.

Oudere vrouw aan tafel met een man die wat opschrijft
Langdurige zorg

Voorschrift zorgtoewijzing 2025 langdurige zorg is gepubliceerd

Het voorschrift zorgtoewijzing voor 2025 is gepubliceerd. Dit voorschrift is onderdeel van afspraken tussen zorgkantoren en zorgaanbieders. Het beschrijft hoe iemand met een zorgvraag naar passende Wlz-zorg komt.

Bekijk alle berichten