Medisch specialistische zorg

Ziekenhuizen, umc’s en zorgverzekeraars maken financiële afspraken voor pandemische crisissituatie

Koepels van zorgverzekeraars (ZN) en ziekenhuizen (NVZ en NFU) hebben afspraken gemaakt voor het geval corona opnieuw leidt tot een pandemische crisis in de medisch specialistische zorg.

Voor umc’s en algemene ziekenhuizen worden met de afspraken de financiële risico’s van een crisis hanteerbaar. Ziekenhuizen en zorgverzekeraars kunnen zich daardoor richten op het maken van de individuele afspraken over de zorg in 2023.

Lees via deze link de afspraken van ZN, NVZ en NFU.

Umc’s en algemene ziekenhuizen maken ieder najaar afspraken met zorgverzekeraars over de medisch specialistische zorg voor het nieuwe jaar. De afgelopen drie jaar maakten zij, door de grote impact van de pandemie, ook gezamenlijk afspraken. Zij hebben hiermee de financiële impact door corona samen opgevangen. Voor 2023 is de financiële impact van corona onderdeel van de reguliere bedrijfsvoering. Alleen als corona dusdanig opspeelt dat er sprake is van een pandemische crisissituatie, gelden gezamenlijke afspraken.

Gezamenlijke afspraken

Bij de zogeheten fases 2d en 3 is de druk van corona op de zorg zo hoog dat de continuïteit van de landelijke zorg in gevaar is. Er is dan sprake van een pandemische situatie. De partijen hebben afgesproken dat daarbij ook landelijke afspraken passen over de financiële gevolgen van corona. Ziekenhuizen en umc’s krijgen daarbij de zorg gecompenseerd die zij door de pandemie niet meer kunnen verlenen. Ook krijgen zij een generieke vergoeding van de extra kosten die zij maken door corona. Ook voor het najaar 2022 geldt een vergelijkbare afspraak. Uiteraard spannen ziekenhuizen en umc’s zich in om de adviezen toe te passen van het ‘expertteam COVID-zorg in ziekenhuizen’.

Toegang tot ziekenhuiszorg

De koepels willen met deze afspraken de continuïteit van de ziekenhuiszorg zeker stellen. Het stimuleert individuele ziekenhuizen, umc’s en zorgverzekeraars om dit najaar passende afspraken over de zorg in 2023 te maken. Zorgverzekeraars informeren hun verzekerden via hun websites over de voortgang van de contractering en de wijze waarop de zorg wordt vergoed, ook als de contracten nog niet rond zijn. De koepels volgen de ontwikkeling van corona daarnaast op de voet. Wanneer dit de ziekenhuiszorg veel ingrijpender ontregelt dan bij het opstellen van deze afspraken was voorzien, gaan zij opnieuw met elkaar om tafel.

De NVZ, de NFU en ZN hebben deze afspraken gemaakt met goedkeuring van het ministerie van VWS. Ze worden nog voorgelegd aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Man duwt rolstoel
Langdurige zorg

Gewaarborgde hulp voor pgb is per 1 juli afgeschaft

De gewaarborgde hulp voor mensen met een persoonsgebonden budget (pgb) uit de Wet langdurige zorg (Wlz) is per 1 juli 2024 afgeschaft. Het zorgkantoor neemt hierover contact op met bestaande budgethouders die nu een gewaarborgde hulp hebben. Voor 1 juli 2028 moet het beheer van het pgb zijn aangepast. Een budgethouder die het eigen pgb niet kan of wil beheren, kan - in plaats van een gewaarborgde hulp - een pgb-beheerder aanwijzen.

ouderenzorg
Langdurige zorg

Generiek kompas Samen werken aan kwaliteit van bestaan opgenomen in Register

Het generieke kompas Samen werken aan kwaliteit van bestaan is opgenomen in het Register van het Zorginstituut Nederland en treedt daarmee direct in werking. Het Kompas stimuleert een open gesprek en een brede blik op kwaliteit van bestaan, waarbij het leven van mensen centraal staat en zorg wordt geboden waar nodig. Het benadrukt dat behoud van eigen regie essentieel is voor kwaliteit van bestaan. Daarmee kunnen mensen hun leven leiden volgens hun persoonlijke voorkeuren.

Zorgverzekeraars blijven informatievoorziening contractering verbeteren

Om verzekerden goed te informeren tijdens het overstapseizoen, hebben zorgverzekeraars afgelopen jaar gebruik gemaakt van uniforme boodschappen die de status van de contractering weergeven. Deze teksten zijn overlegd met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en andere betrokken partijen, waaronder de Consumentenbond. Naar nu blijkt is er toch twijfel ontstaan of alle teksten helder genoeg zijn.

Bekijk alle berichten