Zorgcontractering 2023

Zorgverzekeraars kopen elk jaar voor miljarden aan zorg in voor hun verzekerden. Daarbij is het uitgangspunt voor verzekeraars om de betaalbaarheid van de zorgpremie en de toegankelijkheid van zorg voor verzekerden te kunnen waarborgen.

Op 1 april maken zorgverzekeraars hun inkoopbeleid voor het komende jaar bekend. Zorgaanbieders leveren normaal gesproken de offerte begin september aan bij de zorgverzekeraar.

De zorgpremie en polisvoorwaarden worden voor 12 november bekend gemaakt. Het is in het belang van verzekerden, die in de daarop volgende periode een keuze moeten maken voor een polis, dat transparant is met welke zorgaanbieder wel en met welke geen contract is gesloten en wat daarvan de gevolgen zijn.

De inkooponderhandelingen van zorgverzekeraars voor 2023 met zorgaanbieders zijn door onder andere de inflatie, hoge energiekosten, CAO-eisen en de toenemende zorgkosten complexer dan ooit. Daarbij is het uitgangspunt voor verzekeraars om de betaalbaarheid van de zorgpremie en de toegankelijkheid van zorg voor verzekerden te kunnen waarborgen. In sommige gevallen is er met zorgaanbieders nog geen overeenstemming bereikt, ook omdat veel aanbieders de offerte pas veel later hebben aangeleverd dan gebruikelijk. Het wreekt zich dat zorgverzekeraars de informatie rond contractering tijdig bekend moeten maken, maar dat die eis er voor zorgaanbieders niet is. In veel gevallen zijn er al wel contracten gesloten.

Zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben samen de verantwoordelijkheid duidelijkheid voor verzekerden te verschaffen. Zorgverzekeraars Nederland begrijpt dat de huidige situatie tot vragen bij verzekerden kan leiden. Wie vragen heeft kan het beste contact opnemen met zijn of haar eigen zorgverzekeraar.

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten

Zorgbemiddeling helpt de juiste zorg te vinden

Zorg gaat over mensen. Iedereen die zorg nodig heeft, heeft recht op de juiste zorg. Het vinden van deze zorg is soms best ingewikkeld. Met zorgbemiddeling helpen zorgverzekeraars mensen met vragen over hun zorg of de zorg voor hun naasten. Elke dag zitten er mensen aan de telefoon om verzekerden te helpen, bijvoorbeeld bij het zoeken van de juiste zorgverlener of als je op een wachtlijst staat. Ook geven ze informatie over mantelzorg en een second opinion. De afdeling zorgbemiddeling van je eigen zorgverzekeraar helpt je daar graag bij.

Geestelijke gezondheids­zorg

Werkbezoek van ZN aan Terwille Verslavingszorg Groningen: Housing First

Onlangs brachten wij een bezoek aan Terwille Verslavingszorg in Gronigen. Dit bezoek gaf ons waardevolle inzichten in de cruciale zorg die zij, bieden aan kwetsbare doelgroepen.

Patiënt in de stoel bij de tandarts
Langdurige zorg

Vergoeding van aparte declaraties reiskosten Mondzorg Wlz stopt per 01-01-’25

Reiskosten die vanaf 01-01-2025 gemaakt worden voor de levering van mondzorg ten laste van de Wlz kunnen mondzorgprofessionals niet meer apart declareren bij het zorgkantoor.

Bekijk alle berichten