Zorgkantoren: kader voor inkoop langdurige zorg geactualiseerd
De zorgkantoren hebben hun meerjarige inkoopkader voor de langdurige zorg geactualiseerd. In dit kader staat hoe de zorgkantoren inkoopafspraken maken voor 2021-2023. Jaarlijks passen de zorgkantoren dit kader aan op de ontwikkelingen en uitdagingen in de langdurige zorg. Vanaf volgend jaar werken de zorgkantoren* voor alle sectoren en voor alle regio’s met één richttariefpercentage voor de vergoeding van langdurige zorg. Zorgkantoren gaan daarbij in hun regio aanvullende afspraken maken met zorgaanbieders over de zorg en de exacte financiering daarvan.
Zorgkantoren hebben de afgelopen maanden in brancheverband gesproken met de koepels van zorgaanbieders en cliëntenorganisaties over de zorginkoop voor de komende jaren. Op basis van deze gesprekken hebben de zorgkantoren het inkoopkader zo aangepast dat het zo veel mogelijk recht doet aan de actuele ontwikkelingen en uitdagingen in de langdurige zorg, waaronder de toename van de vraag naar (complexe) zorg door onder andere de vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt voor zorgpersoneel. Zij hebben daarbij ook zo goed mogelijk invulling gegeven aan de uitspraak van de rechter over de zorginkoop door zorgkantoren. Nu het nieuwe kader is gepubliceerd, blijven zij gezamenlijk met de koepels van zorgaanbieders in gesprek over de aanpak van deze grote maatschappelijke opgaven.
Landelijke systematiek
De zorgkantoren gaan met het aangepaste kader werken met nieuwe inkoopsystematiek. Alle kantoren hanteren hetzelfde richttariefpercentage voor de drie sectoren van de langdurige zorg: verpleging en verzorging, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg. De zorgkantoren willen met deze aanpassing bijdragen aan meer gelijkheid, duidelijkheid en transparantie bij het inkopen van zorg. De inkoopsystematiek geldt voor alle zorgkantoren met uitzondering van DSW en Menzis die voor 2022 en 2023 al een eigen systematiek hadden vastgesteld. Per 2022 hanteren de overige zorgkantoren als uitgangspunt voor de zorginkoop een richttariefpercentage van 95,8% van de door de Nederlandse Zorgautoriteit vastgestelde maximumtarieven. Dit geldt ook voor prestaties van de sector verpleging en verzorging waarvan de maximumtarieven door NZa worden verhoogd met de kwaliteitsgelden.
Aanvullende regionale afspraken
Elke regio heeft andere knelpunten in vraag en aanbod van zorg. De zorgkantoren geven daarom zelf verder invulling aan de zorginkoop. Zij hebben binnen het landelijke inkoopkader de ruimte om in hun regio’s (kwaliteits)verbeteringen te stimuleren en aanvullende afspraken met zorgaanbieders te maken. Zij kunnen daarvoor zowel naar boven als naar beneden afwijken van het richttariefpercentage. Dit kan bijvoorbeeld als een zorgaanbieder specialistische zorg aanbiedt of extra investeert in innovatie. Ook kan rekening worden gehouden met de specifieke positie van een zorgaanbieder. In het regionale beleid geven de zorgkantoren aan hoe zij hiermee omgaan. Alle zorgkantoren stimuleren aanbieders om te werken aan passende zorg, innovatie, goede en efficiënte bedrijfsvoering en duurzaamheid.
Inkoopkader langdurige zorg
Zorgkantoren zijn verantwoordelijk voor het inkopen van langdurige zorg binnen het budget dat daarvoor door het ministerie van VWS beschikbaar is gesteld. In het inkoopkader beschrijven zorgkantoren volgens welke systematiek zij het beschikbare budget verdelen. Zij zoeken daarbij steeds naar een balans tussen het bieden van zekerheid en continuïteit voor zorgaanbieders en het belonen van het werken aan vernieuwing en passende zorg. In het inkoopkader staat ook het beleid van de zorgkantoren voor bijvoorbeeld huisvesting en crisiszorg. Met zorginkoopbeleid en inkoopafspraken geven zorgkantoren samen met zorgaanbieders invulling aan toegankelijke, betaalbare en passende zorg van goede kwaliteit voor ouderen, gehandicapten en mensen met een psychische aandoening die langdurig zorg nodig hebben.
* CZ, Eno, VGZ, Zilveren Kruis, Zorg en Zekerheid
Uitgelichte artikelen
Handreiking MGZ biedt startpunt voor regionale samenwerking
Als vervolg op het Convenant Medisch Generalistische Zorg (MGZ) is een Handreiking Samenwerking MGZ ontwikkeld voor de regio’s. De handreiking biedt houvast om regionaal met het convenant aan de slag te gaan: heldere processtappen, wat moet er gebeuren en wie is verantwoordelijk. Het biedt handvatten voor regionale initiatieven en een escalatieroute als het niet lukt om tot regionale afspraken te komen. De handreiking is een waardevolle aanvulling op het convenant, dat landelijke afspraken bevat om de toegang en bereikbaarheid van MGZ voor mensen met een Wlz-indicatie te verbeteren.
Zorgverzekeraars blijven bezorgd over medicijntekorten ondanks daling in 2024
Zorgverzekeraars zijn bezorgd over medicijntekorten. Ook andere partijen blijven hierover zorgen houden, ook al blijken de tekorten in de laatste cijfers van de KNMP over 2024 wel te zijn gedaald. Medicijntekorten hebben een grote impact op patiënten en zorgaanbieders. Zorgverzekeraars nemen hun verantwoordelijkheid. Ze hebben al maatregelen genomen door hun inkoopbeleid (preferentiebeleid) aan te passen en werken aan extra maatregelen.
Voorlopig overstapcijfer 2025 bekend: 6,7% wisselt van zorgverzekeraar
Van alle verzekerden is eind vorig jaar 6,7 procent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. In totaal gaat het om 1,2 miljoen overstappers. Vektis komt met dit nog voorlopig overstapcijfer op basis van de cijfers die door de zorgverzekeraars zijn aangeleverd.