Zorgkantoren wijzigen Wlz-inkoopbeleid voor alle sectoren
Afgelopen jaar hebben de zorgkantoren een meerjarenbeleid gepubliceerd. De zorgkantoren continueren de ingezette koers. Er is wel een belangrijke wijziging voor 2024 en 2025. Dit gebeurt onder andere naar aanleiding van de uitspraak in het hoger beroep van februari 2024. De wijzigingen van het beleid gelden voor alle drie de Wlz-sectoren: gehandicaptenzorg, verpleging & verzorging en langdurige geestelijke gezondheidszorg. De wijzigingen voor 2024 worden met terugwerkende kracht per 1 januari dit jaar doorgevoerd. De aanpassingen voor 2024 zijn na te lezen in de Nota van Wijziging. Voor 2025 is het regionale beleid aangepast daar waar het uit de praktijk nodig bleek. Hierin zijn ook de wijzigingen naar aanleiding van het hoger beroep verwerkt. Alle wijzigingen voor 2025 zijn verwerkt in de regionale inkoopdocumenten van de zorgkantoren.

Uit het arrest van het Gerechtshof van 13 februari 2024 volgt dat de zorgkantoren de tariefsystematiek uit het inkoopbeleid voor langdurige zorg moeten aanpassen. Het betreft de zorgkantoren: CZ, Menzis, Salland Zorgkantoor, VGZ, Zilveren Kruis en Zorg en Zekerheid.
Het arrest komt voort uit het hoger beroep dat 54 aanbieders van gehandicaptenzorg aanspanden tegen de zorgkantoren. De zorgkantoren moeten het marktaandeel en de financieringsbaten en –lasten meenemen bij de bepaling van het richttariefpercentage. Het marktaandeel kan met de beschikbare gegevens worden meegenomen in de berekening. De afgelopen tijd is gebleken dat het op korte termijn niet mogelijk is om de feitelijke financieringsbaten en -lasten op betrouwbare wijze vast te stellen. Zorgkantoren zijn dan ook genoodzaakt om in het model voor de berekening van het richttariefpercentage op het onderdeel financieringsbaten en -lasten uit te gaan van gegevens die leiden tot een hoger tariefpercentage dan noodzakelijk is om voor 2024 en 2025 uitvoering te geven aan het arrest. De zorgkantoren hebben geen cassatie ingesteld tegen de uitspraak.
Alle sectoren in de Wlz
Het arrest van het Gerechtshof heeft enkel betrekking op de zorgaanbieders in de gehandicaptenzorgsector die hebben meegedaan aan het hoger beroep. Om voor eenduidigheid te zorgen hebben de zorgkantoren besloten om de uitvoering van het arrest toe te passen op alle sectoren binnen de Wlz (dit zijn gehandicaptenzorg, verpleging & verzorging en langdurige geestelijke gezondheidszorg).
Aangepast richttariefpercentage
De afgelopen periode is zorgvuldig gekeken naar de best passende oplossing om uitvoering te geven aan het arrest van het Gerechtshof. Dit heeft geleid tot een aanpassing van de methodiek om het richttariefpercentage te berekenen. Hierover is met brancheorganisaties gesproken. De aanpassingen leest u terug in de documenten die de zorgkantoren op 31 mei op hun website hebben gepubliceerd:
– Nota van Wijziging (tariefberekening) inclusief een herziene bijlage 7 2024
– De inkoopdocumenten 2025 (te vinden op de websites van de zorgkantoren)
Uitgelichte artikelen

Zorg en Zekerheid bestaat 200 jaar
Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid bestaat op 14 februari 200 jaar. Zorgverzekeraars Nederland feliciteert Zorg en Zekerheid van harte met dit jubileum.

Zorgverzekeraars bieden noodoplossingen na onrust over declaratieregels GGZ
Met update 13 februari 2025
Zorgverzekeraars komen met noodoplossingen voor ggz-zorgaanbieders die vanaf 1 januari 2025 hun zorgnota’s niet meer willen declareren met vermelding van de zogeheten DSM-hoofdgroepdiagnoses en het gb-ggz profiel. De NZa heeft met ingang van dit jaar de verplichting laten vallen om de DSM-hoofdgroepcodes en de gb-ggz profielen op de zorgnota te vermelden. Zorgverzekeraars moeten deze gegevens echter nog steeds ontvangen om de nota’s te kunnen controleren. Ook zijn ze onmisbaar voor een goede werking van de risicoverevening. Sommige zorgaanbieders zijn bang dat zij zonder deze verplichting juridische risico’s lopen als ze deze gegevens doorleveren aan zorgverzekeraars.

Zorgverzekeraars: betere wachtlijstinformatie voor ggz-zorg is noodzakelijk voor mensen die zorg nodig hebben
Om een volledig beeld te krijgen bij de omvang van het aantal wachtenden en de bijbehorende wachttijden voor ggz-zorg is het van groot belang dat zoveel mogelijk ggz-zorgaanbieders, goede en betrouwbare wachttijdinformatie aanleveren bij de NZa.