Zorgverzekeraars: meer zicht op fraude door samenwerking
Zorgverzekeraars hebben in 2021 ruim duizend fraudeonderzoeken afgerond.
In 649 gevallen bleek daadwerkelijk sprake van fraude, in totaal is daarmee een bedrag van ruim 17 miljoen euro gemoeid. Zorgverzekeraars werken steeds meer samen de Nederlandse arbeidsinspectie en toezichthouders NZA en IGJ omdat zij zien dat fraudeonderzoeken steeds complexer worden. Zij zetten daarnaast extra in op het voorkomen van fraude. Dit staat in de jaarrapportage fraudebeheersing 2021 van alle zorgverzekeraars.
Zorgverzekeraars zien dat fraudeonderzoeken steeds complexer worden. Bij het onderzoeken van fraudesignalen werken zorgverzekeraars daarom steeds intensiever samen met het Informatie Knooppunt Zorgfraude, waar de signalen gedeeld kunnen worden met ketenpartners zoals de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA). Op die manier kunnen belemmeringen, zoals onvoldoende onderzoeksbevoegdheid, gebrek aan medewerking of bewijsstukken, ondervangen worden.
Jaarrapportage
Vorig jaar zijn 1053 fraudeonderzoeken afgerond, ruim 200 meer dan in 2020. Bij zo’n 60% van de onderzochte zaken werd fraude vastgesteld, waaronder in de sectoren wijkverpleging (54%) en paramedische zorg (16%). Daarnaast werd relatief vaak fraude vastgesteld met persoonsgebonden budgetten voor langdurige zorg (13%). Na het vaststellen van fraude, treffen zorgverzekeraars maatregelen tegen de betreffende zorgaanbieder.
Fraudebeheersing
In Nederland hechten we veel waarde aan een goede gezondheidszorg. Het is belangrijk dat geld dat bestemd is voor zorg, ook aan zorg besteed wordt. Zorgfraude ondermijnt het zorgstelsel. Daarom treden ook zorgverzekeraars daartegen op, onder andere door signalen van fraude te onderzoeken. Fraudebeheersing heeft een gepaste plek in alle processen van de zorgverzekeraar, zoals het zorginkoopbeleid en het verwerken van declaraties. Zorgverzekeraars zoeken bij het beheersen van fraude altijd naar een goede balans tussen vertrouwen en controle. Zij richten zich zo veel mogelijk op preventie: voorkomen waar het kan, alleen onderzoeken en bestraffen waar het moet. Op die manier gaat er minder zorggeld verloren en is er minder onderzoek nodig.
Uitgelichte artikelen

Zorg en Zekerheid bestaat 200 jaar
Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid bestaat op 14 februari 200 jaar. Zorgverzekeraars Nederland feliciteert Zorg en Zekerheid van harte met dit jubileum.

Zorgverzekeraars bieden noodoplossingen na onrust over declaratieregels GGZ
Met update 13 februari 2025
Zorgverzekeraars komen met noodoplossingen voor ggz-zorgaanbieders die vanaf 1 januari 2025 hun zorgnota’s niet meer willen declareren met vermelding van de zogeheten DSM-hoofdgroepdiagnoses en het gb-ggz profiel. De NZa heeft met ingang van dit jaar de verplichting laten vallen om de DSM-hoofdgroepcodes en de gb-ggz profielen op de zorgnota te vermelden. Zorgverzekeraars moeten deze gegevens echter nog steeds ontvangen om de nota’s te kunnen controleren. Ook zijn ze onmisbaar voor een goede werking van de risicoverevening. Sommige zorgaanbieders zijn bang dat zij zonder deze verplichting juridische risico’s lopen als ze deze gegevens doorleveren aan zorgverzekeraars.

Zorgverzekeraars: betere wachtlijstinformatie voor ggz-zorg is noodzakelijk voor mensen die zorg nodig hebben
Om een volledig beeld te krijgen bij de omvang van het aantal wachtenden en de bijbehorende wachttijden voor ggz-zorg is het van groot belang dat zoveel mogelijk ggz-zorgaanbieders, goede en betrouwbare wachttijdinformatie aanleveren bij de NZa.