Geestelijke gezondheids­zorg

Zorgverzekeraars vragen stevige maatregelen om wachttijden gespecialiseerde ggz te verminderen

Zorgverzekeraars Nederland vraagt in een brief aan de Tweede Kamer om stevige maatregelen die helpen om de gespecialiseerde ggz beter toegankelijk te maken. Zorgverzekeraars werken al jaren intensief samen met de ggz-sector om de wachttijden voor gespecialiseerde ggz te verkorten. De huidige maatregelen zijn niet voldoende; veel mensen met ernstige mentale klachten moeten nog steeds te lang wachten (langer dan de Treeknorm) op diagnostiek en een gespecialiseerde behandeling.

Mensen houden elkaars handen vast

Zoals de NZa aangeeft, hebben wachtlijsten verschillende oorzaken. Er is sinds 2019 een flinke stijging van het aantal doorverwijzingen. Het ggz-aanbod is zeer versnipperd. Er zijn duizenden zelfstandige ggz-zorgverleners die een zeer beperkt aantal patiënten met lichte klachten behandelt, terwijl de gespecialiseerde zorginstellingen zorgdragen voor de complexe geestelijke gezondheidszorg. Zij kampen met personeelstekorten en hebben moeite de roosters voor bijvoorbeeld crisis- en nachtdiensten rond te krijgen.

In deze brief roept Zorgverzekeraars Nederland op:

1. Zorgverzekeraars willen zekerheid van betrouwbare, actuele informatie over wachttijden en de opbouw van wachtlijsten van ggz-aanbieders zodat we de wachttijden beter kunnen terugdringen en verzekerden kunnen helpen met het vinden van een behandelplek met geen of minder wachttijd.

2. Blokkeer per direct het voornemen om de DSM-hoofdgroepdiagnose-informatie per 2025 van de zorgnota te schrappen. Er is nog geen zicht op een werkbaar alternatief. Bovendien zijn de aanspraak ggz en wachttijdinformatie gebaseerd op DSM-V en het schrappen leidt direct tot problemen met de zorgplicht en de rechtmatigheid van de ggz.

3. ZN vraagt om onderzoek naar de oorzaken van de explosieve groei van doorverwijzingen van de huisarts naar de gespecialiseerde ggz sinds 2019. Met daarbij bijzondere aandacht voor de impact op de wachttijden voor de ggz-specialismes zoals adhd en transgenderzorg.

4. Leg vast wat gemeenten minimaal moeten leveren als sociale basis voor hun inwoners, voorkom postcode-zorg en verzeker gemeenten van voldoende en stabiele financiering voor hun welzijn- en zorgtaken.

5. Zorg dat er per 1 januari 2025 een betaaltitel is voor de verkennende gesprekken die uitgezonderd zijn van het eigen risico. Op dit moment stagneert de opzet van deze netwerken omdat de beloofde betaaltitel er nog steeds niet is.

Uitgelichte artikelen

Bekijk alle berichten
Langdurige zorg

Gewijzigde rekenmodule Wlz

In het gesprek met de cliënt over zorg thuis, gebruiken zorgaanbieders de Rekenmodule Wlz als hulpmiddel. Met de rekenmodule beoordelen zorgaanbieders en zorgkantoren of zorg doelmatig en verantwoord wordt ingezet. De afgelopen jaren is de Excel van de rekenmodule complexer geworden en moeilijk te onderhouden. Daarom is vanaf 1 januari 2025 een gebruiksvriendelijkere online rekenmodule beschikbaar.

Medewerker en klant bij de balie in de apotheek
Eerstelijns­zorg

Zorgverzekeraars vergoeden medisch noodzakelijke mineralen-geneesmiddelen ook in 2025

Zorgverzekeraars vergoeden ook volgend jaar een aantal zogeheten mineralen-geneesmiddelen vanuit de basisverzekering. Het gaat om kaliumcitraat, magnesiumcitraat, magnesiumgluconaat, magnesiumlactaat en zinksulfaat (zogeheten mineralen), die een groep patiënten niet als voedingssupplement maar als geneesmiddel gebruikt. Dit betreft alleen de bereidingspreparaten en niet de merkproducten Magnence en Magemedi.

Man duwt rolstoel
Langdurige zorg

Pgb op maat vanaf 2025 voor budgethouders

Vanaf 2025 nemen zorgkantoren contact op met de pgb-beheerder over een budget afgestemd op de zorg die nodig is. Dit heet pgb op maat.

Bekijk alle berichten